ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ-ΑΤΟΜΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΑΘΗΣΗΣ (INDIVIDUAL LEARNING STYLES)
Μοναδικότητα
Η έννοια της μοναδικότητας κάθε ατόμου, όπως κυριαρχεί γενικότερα στη ζωή, έτσι, κυριαρχεί ειδικότερα και στην εκπαίδευση. Δάσκαλοι και μαθητές συναντιούνται στις σχολικές αίθουσες φέροντας σε καθημερινή βάση τα μοναδικά, ατομικά τους χαρακτηριστικά.
«Ανοιχτοί» σε κάθε νέο κόσμο
Τη στιγμή αυτής της συνάντησης, είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να είναι έτοιμοι και «ανοιχτοί» να γνωρίσουν και να δεχτούν έναν νέο κόσμο, τον κόσμο κάθε παιδιού, ο οποίος περιλαμβάνει την προσωπικότητα, τα συναισθήματα, τους προβληματισμούς, τις ανησυχίες, τα ενδιαφέροντα, τα βιώματα, τις μαθησιακές ανάγκες του.
Να «βλέπω» αντί να «κοιτάζω»
Κάθε μαθητής μεταφέρει τα παραπάνω στοιχεία που ταυτίζονται με τον κόσμο και το “είναι” του και από την πλευρά τους οι εκπαιδευτικοί καλούνται να δουν κι όχι απλώς να κοιτάξουν αυτά τα στοιχεία. Καλούνται να παρατηρήσουν τα πρόσωπα των παιδιών και να αντιληφθούν τι υπάρχει πίσω από αυτά. Καλούνται να εντοπίσουν συμπεριφορές και αντιδράσεις, μιας και τα παιδιά πολλές φορές μιλούν με τις πράξεις, τις κινήσεις, τις εκφράσεις και όχι με τα λόγια.
Το ενδιαφέρον που θα εκδηλώσει ένας εκπαιδευτικός απέναντι στην προσωπική «ιστορία», τις δυνατότητες, τις αδυναμίες και ίσως το «φορτίο» που κουβαλά ένα παιδί, θα τον φέρει ένα βήμα πιο κοντά στην επίτευξη ουσιαστικής γνωριμίας.
Γνωριμία, επικοινωνία, μάθηση
Η διαδικασία της ποιοτικής μάθησης επιτυγχάνεται μέσω της ουσιώδους επικοινωνίας, επομένως, αν δε γνωρίσουμε το εκάστοτε μαθητευόμενο άτομο, αδυνατούμε να το προσεγγίσουμε αποτελεσματικά και να του μεταλαμπαδεύσουμε γνώσεις και βαθύτερα νοήματα.
ΑΤΟΜΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΑΘΗΣΗΣ
- Κάθε άτομο αντιλαμβάνεται με διαφορετικό τρόπο την έννοια της μάθησης.
- Χρησιμοποιεί συγκεκριμένες νοητικές διόδους για να προσεγγίσει αισθητηριακά μία πληροφορία.
- Επιλέγει ένα προσωπικό μαθησιακό στυλ που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του για να πλησιάσει τη γνώση.
- Ακολουθεί περισσότερο την οπτική, την ακουστική ή την απτική-κιναισθητική δίοδο επικοινωνίας.
Ο εκπαιδευτικός με τη σειρά του, οφείλει να :
- διακρίνει και να αποδέχεται τη μοναδικότητα κάθε ατόμου.
- εντοπίζει τις ατομικές δυνατότητες (strengths) και αδυναμίες του.
- σέβεται την επιλογή του ατόμου να προσεγγίσει τη γνώση με τον τρόπο που το διευκολύνει.
- δομεί το εκπαιδευτικό υλικό βάσει του μαθησιακού στυλ (learning style) κάθε μαθητή.
- χρησιμοποιεί διδακτικές μεθόδους που αξιοποιούν ποικίλες αισθητηριακές διόδους επικοινωνίας (πολυαισθητηριακή μέθοδος).
Κάθε μαθητευόμενο άτομο χαρακτηρίζεται από προσωπικές μαθησιακές προτιμήσεις, προκειμένου να προσεγγίσει το διδακτικό αντικείμενο με τον πλέον αποτελεσματικό και προσωπικό τρόπο (Στασινός, 2009). Γι’αυτό, «ας το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει». M. Montessori
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Στασινός, Δ. Π. (2009). Ψυχολογία του λόγου και της γλώσσας. Ανάπτυξη και παθολογία, δυσλεξία και λογοθεραπεία. Αθήνα, Εκδόσεις Gutenberg