Ο ρόλος των διαγωνισμάτων στη μαθησιακή διαδικασία – Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης των μαθητών
Γλυκόπικρη η γεύση που αφήνει αυτή η προ των χριστουγεννιάτικων διακοπών περίοδος στους μαθητές… Από τη μία, αυξημένη η αδημονία τους για το εορταστικό κλίμα, από την άλλη, πυρετώδεις οι ρυθμοί για την προετοιμασία των διαγωνισμάτων! Ανακεφαλαιώσεις, επαναλήψεις, ασκήσεις εμπέδωσης… σωρηδόν! Και το άγχος συσσωρεύεται και η πίεση τους ωθεί να ευχηθούν να φτάσουν πιο γρήγορα τα Χριστούγεννα, σαν από μηχανής θεός, για να τους ανακουφίσουν.
Κάπου εδώ, μπαίνει μία παύση και συλλογίζεσαι…Ποια η σημασία και η βαρύτητα ενός διαγωνίσματος; Λειτουργεί ως κίνητρο για μια εποικοδομητική επανάληψη, η οποία θεωρείται μήτηρ μαθήσεως; Ή αντ’αυτού, παίρνει τη μορφή βαθμοθηρικής διαδικασίας που καταπλακώνει τους εξεταζόμενους με αρνητικά συναισθήματα;
Η λέξη διαγώνισμα προέρχεται από την πρόθεση διά και το ρήμα αγωνίζομαι=αμιλλώμαι, φέροντας την έννοια του συναγωνισμού, της άμιλλας. Πρόκειται δηλαδή, για μια διαδικασία που σου παρέχει κίνητρο να προσπαθήσεις για το βέλτιστο, να θέσεις έναν προσωπικό στόχο και να αποδώσεις τα μέγιστα, αποκτώντας στο τέλος μια αίσθηση προσωπικής ικανοποίησης που απορρέει από την προσπάθεια που κατέβαλες.
Το αποτέλεσμα που θα λάβεις ίσως σε ικανοποιήσει, ίσως και όχι. Θα σου παράσχει πληροφορίες σχετικά με τον βαθμό στον οποίο απέδωσε ο προσωπικός σου μόχθος. Μπορεί όμως, το αποτέλεσμα της προσπάθειας να αποτυπωθεί σε ένα νούμερο; Σε ποιο βαθμό τα παιδιά έχουν διδαχθεί να «αγνοούν» τη βαθμολογία και να εστιάζουν στην ποιότητα των απαντήσεών τους, όπου και βρίσκεται η πραγματική ουσία; Ο βαθμός θα δώσει μία τυπική ενημέρωση· οι σωστές απαντήσεις όμως, θα πληροφορήσουν για τα σημεία που έχουν πιθανώς κατακτηθεί, ενώ οι λανθασμένες απαντήσεις θα σημάνουν το καμπανάκι για τα σημεία που χρήζουν περαιτέρω εξάσκησης.
Θετικά σημεία στη διαδικασία αξιολόγησης μαθητών
Μία επερχόμενη αξιολόγηση δίνει στον μαθητή την ευκαιρία να συγκεντρώσει τα κομμάτια που έχει διδαχθεί, να εντοπίσει σε ποια σημεία οι πληροφορίες είναι ξεκάθαρες, σε ποια σημεία το τοπίο είναι θολό, να γεννήσει απορίες, να αναζητήσει απαντήσεις. Παράλληλα, αυτή η προετοιμασία τον εισάγει σε μία φάση εγρήγορσης και κινητοποίησης στην οποία περιλαμβάνεται και το δημιουργικό άγχος. Τέλος, το στάδιο μιας αξιολόγησης (ο όρος εξέταση από μόνος του προκαλεί περιττό άγχος) παροτρύνει τον μαθητή να θέσει προσωπικούς στόχους, να επιδιώξει να τους φτάσει ή και να τους ξεπεράσει μπαίνοντας στη διαδικασία να έχει συγκεκριμένες απαιτήσεις από τον εαυτό του και να πιστέψει στις δυνατότητές του. Αυτό αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μάθημα για τη μετέπειτα ζωή του παιδιού, αφού αρχίζει να αποκτά αυτοπεποίθηση και πίστη στα τωρινά και μελλοντικά του επιτεύγματα.
Ωστόσο, δε θα ήταν ενδιαφέρον να δοκιμάσουμε να απαγκιστρωθούμε από τους κλασικούς όρους «διαγώνισμα, εξέταση, βαθμολόγηση» επαναπροσδιορίζοντας το νόημα της αξιολόγησης και της επανάληψης; Υπάρχουν εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης που θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε συστηματικά στην τάξη, ώστε το μαθησιακό κλίμα να αποφορτιστεί και να μετατραπεί από αυστηρό και στρεσογόνο σε ζωντανό και δημιουργικό;
Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης μαθητών
Ανάθεση συνθετικών ή διαθεματικών δημιουργικών εργασιών σε ατομικό ή ομαδικό πλαίσιο: Πρόκειται για εργασίες που εμπλέκουν τους μαθητές σε μία φάση αναζήτησης και εξερεύνησης, αφού καλούνται να συγκεντρώσουν πληροφορίες πάνω σε ένα ζητούμενο θέμα, να αξιολογήσουν την ποιότητα των πληροφοριών που εντόπισαν, να συσχετίσουν δεδομένα από διάφορες πηγές, και τέλος, να προχωρήσουν σε σύνθεση των δεδομένων, με στόχο τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης απάντησης.
Παρουσιάσεις ατομικών ή ομαδικών εργασιών : Οι μαθητές αφού έχουν εργαστεί και καταλήξει στη σύνθεση της απάντησής τους, προχωρούν στην παρουσίασή της προβάλλοντας τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει, υποστηρίζοντας τις απόψεις τους με επιχειρήματα και ενημερώνοντας για τον τρόπο σκέψης και μεθοδολογίας τους. Εξοικειώνονται με αυτόν τον τρόπο, με τεχνολογικά προγράμματα δημιουργώντας το δικό τους project και μαθαίνουν να παρουσιάζουν δημόσια τις απόψεις τους.
Διαγωνισμοί στην τάξη : Ο διδάσκων αναθέτει στους μαθητές τη μελέτη κάποιας διδακτικής ενότητας πάνω στην οποία θα πραγματοποιηθεί διαγωνισμός στην τάξη. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, εφοδιάζονται με ορισμένα ερωτήματα και έχουν συγκεκριμένο χρονικό όριο στη διάθεσή τους για να ετοιμάσουν τις απαντήσεις τους. Ο διδάσκων εποπτεύει τη διαδικασία, ώστε να διασφαλίσει τη συμμετοχή όλων των παιδιών ανά ομάδα στο χτίσιμο των απαντήσεων και να δημιουργηθεί κλίμα ομαδοσυνεργατικότητας. Ο διαγωνισμός αποκτά τη μορφή παιχνιδιού και η νικητήρια ομάδα λαμβάνει κάποια ξεχωριστή επιβράβευση.
Χρήση εκπαιδευτικών βίντεο : Ο παραδοσιακός τρόπος μελέτης από τους μαθητές γίνεται μέσω ανάγνωσης του σχολικού εγχειριδίου ή επιπρόσθετων γραπτών σημειώσεων. Εντούτοις, θα ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον εάν ο εκπαιδευτικός παρείχε στους μαθητές υλικό σε ηλεκτρονική μορφή που να βασίζεται σε οπτικοακουστικά ερεθίσματα για να προσελκύσει το ενδιαφέρον τους, αλλά και να δύνανται να κατανοούν πιο εύκολα το γνωστικό αντικείμενο. Ύστερα από την παρακολούθηση ενός ή περισσότερων βίντεο, υποβάλλονται στην τάξη ερωτήματα από τον διδάσκοντα σχετικά με το περιεχόμενό τους, τα οποία μπορούν να απαντηθούν γραπτώς ή προφορικώς από τους μαθητές ή και να αποτελέσουν αφορμή μιας εποικοδομητικής συζήτησης.
Το παρακάτω βίντεο αφορά στην πραγματοποίηση διαγωνισμού στην τάξη στο μάθημα των μαθηματικών. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και με την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού συνεργάζονται για την εύρεση των απαντήσεων αξιοποιώντας τις ατομικές τους δυνατότητες.